על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


האכסדרה, המשכן לאמנויות הבמה, רון ארד Patio, Performing Arts Center, Ron Arad
1994-1988 תל-אביב

האכסדרה משמשת כחלל כניסה והמתנה לקהל הבא בשערי המשכן לאמנויות הבמה. בחלל זה כלולים בית קפה, אולם תצוגה לתערוכות אמנות, וחנות למוזיקה וספרים. המעצב רון ארד זכה במכרז של עיריית תל-אביב לעיצוב חלל האכסדרה בשנת 1988. עיצוב החלל, ששטחו כ- 1000 מ"ר, נעשה במקביל לתכנון הבניין על-ידי האדריכל יעקב רכטר. העבודה נמשכה עד לשנת 1994, השנה שבה המשכן לאמנויות הבמה נפתח לקהל הרחב.

האכסדרה פרושה על גבי שלושה מפלסים, הפתוחים זה לזה, ולמרות הבדלי הגובה יוצרים תחושה של זרימה הדדית הרמונית. בבסיס התכנית שהנחתה את המעצב עמדה תפיסת עולם של יצירת חללים אוטונומיים, מעין "איים", שכל אחד מהם משמש בתפקיד אחר. חללים אלו יוצרים מערכת יחסים מנוגדת בינם לבין עצמם ובינם לבין המבנה כולו. בניגוד לחלק החיצוני של המבנה, המורכב מצורות גיאומטריות נוקשות ומצבעים קרים, החלל הפנימי עשוי צורות אורגניות, והוא חם ומחבק את הצופה. צבעי החלל נוטים לזהב ואדמדם, וקווי המיתאר של המנורות, המדרגות והתקרה רכים ו"נוזליים". התקרה גולשת אט אט כלפי מטה עד שהיא מגיעה כמעט לגובה אדם. הצורות הפנימיות מתאפיינות במעגליות ואליפטיות ובחוסר סימטריה.

בין חלל זה ובין חלל הכניסה לאולם חוצץ קיר ברונזה, הנראה כמו תכשיט מעוגל וביומורפי וכזרועות המחבקות את הקהל. הקיר מתחיל כמסך העוטף עמוד, מתקפל לספסל ישיבה ולבסוף הופך לקיר חנות הספרים של המשכן.

האכסדרה עשויה מחומרים רבים (עץ, אלומיניום, פלדה, ברונזה, גבס), וקיימים בה חלקים רבים שאינם פונקציונליים, כלומר משמשים לקישוט בלבד. העיצוב של החלל הפנימי יוצר ניגוד חד לעיצוב החיצוני, ומהווה שיא בתהליך ההדרגתי של "התחממות" התחושה של הצופים. בעוד החוץ נראה מעורר כבוד, קר ו"מבצרי", הפנים עשוי כחלל משעשע, מפתיע, חם ומחבק. 

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
אתר המשכן לאמנויות הבמה
אתר המוזיאון הבריטי לעיצוב
אתר מרכז פומפידו
אתר scarlet
אתר Vago

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום