על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


סנסיישן Sensation
1997 לונדון, ברלין, ניו-יורק
התערוכה "סנסיישן" הוצגה לראשונה ב"אקדמיה המלכותית של בריטניה" בספטמבר 1997, בברלין, גרמניה ואחר כן ב"מוזאון ברוקלין לאמנות", ניו יורק באוקטובר 1999. התערוכה כללה עבודות של מגוון אמנים בריטים צעירים, ביניהם: דמיין הירסט, רייצ'ל וייטריד, מרקוס הרווי, טרייסי אמין, שרה לוקאס, גרי יום ועוד.

אוצר התערוכה, אספן האמנות הידוע צ'רלס סאצ'י, אשר התחיל את דרכו כפירסומאי מצליח, נחשף אט אט לעולם האמנות והחל לפתח עניין רב באמנים בריטים צעירים.

שם התערוכה "סנסיישן" - סנסציה, מעיד על אופיה הנועז. כשהוצגה התערוכה בלונדון ובניו יורק היא הייתה למקור נמרץ לחילוקי דעות ולמהומה, והצליחה לעורר כמה שאלות ועימותים רציניים בנוגע לתפקיד ולמקום האמנות בחברה בשנים האחרונות של המאה העשרים.

באנגליה היה מקור חילוקי הדעות המרכזי עבודתו של מרקוס הרווי (Harvey), "מיירה", דיוקן גדול ממדים של רוצחת הילדים הידועה לשמצה מיירה הינדלי. הדיוקן עשוי ממאות טביעות ידיים של ילדים.

בניו יורק, לעומת זאת, נסבו ההתנגדויות סביב עבודתו של כריס אופילי (Ofili), "הבתולה הקדושה מרי" (1996). בעבודה זו מצוירת מדונה אפריקאית וסביבה מודבקים גללי פיל.

עבודה נוספת שעוררה זעזוע היא עבודתו של דמיין הירסט, (Hirst) "אלף שנה" - קופסת זכוכית שבתוכה ראש פרה כרות שורץ זבובים, רימות ותולעים.

רבים טענו נגד התערוכה שהמציגים בה רצו לזעזע וליצור חילוקי דעות לשמם.

עבודות נוספות שהוצגו בתערוכה הן: "חור כדור" של מאט קולישואו (Collishaw) - צילום קלוז-אפ של פצע ירי בראש; "היבריד" (1994-1993) - רישום פיגורטיבי של ג'ני סביל (Saville); "עצמי" (1991) של מארק קווין (Quinn) - יציקת ראש עשויה מדם קפוא.

התערוכה זכתה להצלחה ולעניין רב בכל העולם והיא מהווה אבן יסוד בהתפתחות האמנות העכשווית באירופה ובעולם.

מקורות

Brooks, Adams (1997), Sensation, Cantz, London.
CNN - Young artists making a 'Sensation' in London - October 26, 1997
Artcyclopedia: The Sensation Show


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום