על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית Second Bianalle of Israeli Ceramic
2002 מוזיאון ארץ ישראל, תל-אביב

אוצר: סורין הלר

הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית נפתחה במוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב ב- 1/11/02. הרעיון שהנחה את האוצר, סורין הלר, בתכנון התערוכה עסק בשיתופי פעולה בין אמני קרמיקה לבין אמנים מתחומים שונים כגון ציור, איור, עיצוב טקסטיל ואדריכלות. בקטלוג התערוכה כתב הלר: "המפגש בין יוצרים מתחומים שונים, מרקע שונה, בני גילים שונים, הוביל את אמנות הקרמיקה לטריטוריות חדשות, מעבר להגדרות המקובלות של התחום. היצירה הקרמית המוצגת בבינאלה פרצה גבולות ולבשה פנים חדשות, עכשוויות".

התערוכה התפרשה על גבי הרחבות והביתנים השונים במוזיאון ולא הייתה מרוכזת בחלל אחד. הוצגו בה בסך הכול כ- 45 יצירות, שעשו 96 אמנים. כאמור, כל אחת מהן הייתה תוצר של עבודה משותפת בין אמן קרמיקה ובין אמן מתחום אחר. כך חשפה התערוכה את מגוון האפשרויות הגלומות בקרמיקה, והעלתה שיח רב-תחומי. לדברי הלר: "תרומת הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית היא בהפיכת הקרמיקה המסורתית לאמנות המתמודדת עם נושאים אקטואליים, עם בדיקת גבולות של התחום עצמו בפרט וביחס להגדרות של אמנות בכלל".

רבות מן העבודות היו בעלות מטען פוליטי וחברתי. כך למשל העבודה "יד", המשותפת לשלומית באומן ולמנל מורקוס, שהציגה שורות של כפות ידיים, חלקן מפויחות, על חלקן כתוב בערבית ובעברית המשפט "האדמה הזאת היא לא רק שלי" ועל חלקן המילה "לא", באדום. על אחת מכפות הידיים ענוד כפתור הפעלה חשמלי, כשהכוונה לעורר אסוציאציות לחלקי גוף שהתפזרו בפיגוע. דוגמה נוספת היא המיצב "בנה ביתך" (פרט 1, פרט 2, פרט 3) של טליה טוקטלי ויעל רובין. האמניות בנו שכונות מגורים קטנות הכוללות בתים, מכוניות, ריהוט רחוב ובעלי חיים. מרחוק נראה המראה פסטורלי, אך מקרוב נראים הרס ועזובה, המעידים על אסון שאירע במקום וגרם לתושביו לנוס על נפשם. היצירה מתייחסת למצב התושבים הפלסטינים ואל הפחדים של הישראלים. 

עבודות אחרות חרגו מהתחום הפוליטי ועסקו גם באמירות פנים אמנותיות, כמו העבודה "דגל שחור" של ענת בראל וחנה בן חיים-יולזרי. ביצירה שני כלים לבנים ועליהם חריץ. הכלים דמויי הסירה מוצבים על גבי מלבן בד גזה תלוי מן הקיר ובמרכזו כתם צבע אפור. הבד מזכיר דגל, שאמור אולי להתנפנף על הסירה, והסירות מנוטרלות משימושן, כיוון שהן מחורצות. העבודה כולה עוסקת בחוסר בהירות, והשם "דגל שחור" המתייחס לים ולדגלים סותר את המראה הלבן הנקי שלה. העבודה מעלה אסוציאציות למקום אחר, אולי למזרח הרחוק. דוגמה נוספת היא העבודה "גברים" של איתן גרוס ואורי ליפשיץ, שבה עיטרו האמנים בצורות שונות מספר פסלי טורסו זהים. הם התייחסו למסורת הפיסול הקלאסית, עם מגע של התייחסות למציאות העכשווית ועיסוק בזהות גברית פוסט-מודרנית.

הדוגמה האחרונה היא שיתוף פעולה בין צייר (ליפשיץ) לבין אמן קרמיקה (גרוס). שיתוף פעולה דומה ניתן לראות בעבודה של הצייר אסף בן צבי ואמנית הקרמיקה עירית אבא. העבודה "כך היה העולם מלא במים, מים והארץ שקעה במים" מציגה כלים מפורצלן המכילים מים ומונחים על גבי משטח המשמש הן ככן והן כמצע ציורי. גם הכלים עצמם מתפקדים על שני מישורים: מיכל וטבע דומם תלת ממדי. העבודה עוסקת בדיון פנים אמנותי מודרניסטי על יחסי הגומלין בין דו ממד לתלת ממד.

התערוכה כולה עמדה בסימן דו שיח – בין אמנים ובין יצירות קרמיקה בעבר ובהווה. מוזיאון ארץ ישראל מציג תערוכות קבע של חפצי קרמיקה בני אלפי שנים. בחירתו להציג את תערוכת הבינאלה לקרמיקה הייתה בבחינת אמירה בדבר המשכיות ורצף המתקיימים בין אמני העבר לבין אמני ההווה באזור המזרח התיכון.

במאמר בקטלוג התערוכה "סינרגיה" כינתה ד"ר מלכה בן פשט את הדו-שיח שהתקיים בתערוכה על כל רמותיה כתהליך של פעולה מתואמת בין גורמים שונים, היוצר ערך מוסף הגדול מסכום חלקיו. בקטלוג התערוכה הגדירה בן פשט הבדל מהותי בין עבודת העיצוב (שהאמנות הקרמית מזוהה איתה) ובין האמנות הפלסטית: בעוד העיצוב נתפס כפרי עבודת צוות הנתונה למערכת שיקולים חוץ-אמנותיים (כמו מסחריים ואחרים) נתפסת עבודת האמנות כמעשה היחיד, הסובייקטיבי, הנתון לשיקולים אמנותיים בלבד. עם זאת, במאה ה- 20 חל טשטוש בהבדל זה, כיוון שגם האמנות כוללת כיום ממד הפקתי המחייב את האמן לעבודת צוות ולשיקולים "זרים".

לגבי שיתופי הפעולה הייחודיים לתערוכה זו כתבה בן פשט: "נדמה כי בתהליך היצירה המשותפת לא הניחו לעצמם היוצרים, לא הבוחרים ולא הנבחרים, להיבלע במסגרת שיתוף הפעולה. אדרבא, הם ניצלו את הסינרגיה כמנוף אישי להעצמת הסובייקט היוצר שלהם ולא כאמצעי למחיקתו או להסוואתו. לסיכום, ניתן להעלות הערכה, לא בלתי סבירה, כי הסינרגיה הייחודית שנוצרה במהלך הפרויקט הטביעה במשתתפים חותם שלא במהרה יימחה".

מקורות

שפי, סמדר, "תרגול לרפלקס העצב", הארץ, 29/11/02, עמ' ד' 5.
 
גילרמן, דנה, "תערוכות חדשות", הארץ, 31/10/02, עמ' ד' 5

באומן, שלומית, קטלוג, הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית, 2002, עמ' 1-4.

הלר, סורין, "הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית – דוח אוצר (חלק ב')" (קטלוג), הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית, 2002, עמ' 8-12.

בן-פשט, מלכה, "2+2=5 – תהליכי סינרגיה בין יוצרים" (קטלוג), הבינאלה השנייה לקרמיקה ישראלית 2002.



כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום