על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דיוקן עצמי עם שבע אצבעות, שגאל מרק Self Portrait with Seven Fingers, Chagall
1912 פריז
 שמן על בד, 105X125 ס"מ

יצירה זו היא אחת מהיצירות המפורסמות ביותר של האמן היהודי, צרפתי מרק שגאל; ביצירה זו בא לידי ביטוי ניסיונו לשלב בציוריו את השפה הקוביסטית ובמיוחד את ריבוי נקודות המבט והחלוקה של הדימויים לצורות גיאומטריות. אבל הציור אינו קוביסטי  בהיותרו משלב בתוכו אלמנטים פנטסטיים ודמיוניים הלקוחים מעולם הילדות היהודי של האמן; אלמנטים אלה באים לידי ביטוי הן בתכנים והן במרכיבים החזותיים של היצירה.

בשילוביו בין דמיון למציאות ניתן לומר כי במידה רבה היה שגאל אחד מהאמנים שחזו את התפתחות הסוריאליזם. המשורר אנדרה ברטון (Andre Breton), מייסד הסוריאליזם אמר עליו: "בזכות שאגאל נכנס הדימוי המטאפורי בתהלוכת ניצחון אל תוך הציור המודרני". ברטון ניסה לשכנע את שגאל להצטרף אל התנועה הסוריאליסטית אך ללא הצלחה.       

יצירה זו היא הדיוקן העצמי הראשון של שגאל. היא צוירה שנתיים לאחר הגיעו לפריז מרוסיה בשנת 1912 בסטודיו ששכר ברובע מונפארנס (Montparnasse). בין השנים 1900 – 1940 הייתה פריז מרכז חי ותוסס לפעילות אמנותית ענפה, אליה זרמו אמנים העולם. רבים מהאמנים התיישבו ברובע המונמרטר (Montmartre) בעיר ובו גם התפתחה התנועה האמנותית המכונה אסכולת פריז, שהייתה מורכבת בעיקר מאמנים מהגרים. בתחילת 1910 החליטו אמנים שהגיעו לפריס מרחבי אירופה בעיקר להתיישב במונפרנאס (Montparnasse), שם התמקדו בנושאי ציור כמו דיוקנאות, עירום, נופי טבע, נופים עירוניים וטבע דומם. קשה לומר כי אסכולת פריז פיתחה סגנון אחיד. האמנים המזוהים עמה הושפעו מהצבעוניות הפוביסטית, מהפירוק הקוביסטי, מהעיוות האקספרסיוניסטי ומעולם הדימויים הסימבוליסטי.    

ביצירה מתואר האמן בסטודיו, ניצב לפני כן הציור. הוא אוחז בידו הימנית פלטה ומכחולים ומצייר בידו השמאלית, בעלת שבע האצבעות. שגאל לא היה שמאלי, לכן יש לשער כי הציור נעשה מול מראה ומציג את השתקפותו במהופך.

על כן הציור ניצבת יצירה אחרת מאותה תקופה בשם "לרוסיה, לחמורים ולאחרים", בה, כמו ברבות מיצירותיו, נראית עיר הולדתו וויטבסק (Vitebsk) שבבלרוסיה. הציור מתאר את חיי העיירה וכולל עז, שמעטיניה יונקים תינוק וגדי וחלבנית מרחפים מעל גגות העיר. תחת הדמויות מופיעה כנסיה רוסית. התמונה הנאיבית והכפרית עומדת בניגוד לנוף הנשקף מחלון הסטודיו בו נראה מגדל אייפל ובתי העיר פריז. מעל לתמונה ובמקביל לחלון, בתוך מעיין "ענן מחשבה" מופיעה שוב העיירה וויטבסק, עם אותה כנסייה – תיאור סימלי המעיד על המתחולל במוחו של האמן תוך כדי עבודה. ליד הענן מופיעה ביידיש הכתובת "ראסייה", בעוד ליד החלון הכתובת "פאריז". היצירה מציגה אם כן, שלוש רמות מציאויות המתקיימות במקביל: המציאות הממשית (העיר פריז), המציאות המצוירת (העיירה וויטבסק שבציור) והמציאות הפנימית של האמן (העיירה וויטבסק שבדמיון, או במחשבה). שלוש המציאויות מאוחדות על ידי הקומפוזיציה והצבעוניות של הרצפה והקירות.

הרצפה מורמת כלפי מעלה, אל עבר הצופה, ומעניקה לציור תחושת דו ממד, כך שלמרות קווי הקורות המצוירים עליה, אין הרצפה יוצרת תחושת פרספקטיבה או עומק. גם דמותו של האמן המפורקת במעיין פירוק קוביסטי מהתלת בעינו של הצופה ויוצרת התבוננות מכמה נקודות מבט שונות.   

שם היצירה, כמו גם תיאור היד עם שבע האצבעות, לקוח כפי הנראה מהביטוי האידי "מיט אלע זיבען זאבען" (עם שבעה דברים), שכוונתו לבצע מטלה בהתלהבות ובמלא האנרגיה והרצון. בכך מתייחס שגאל לעבודתו בפריז ולאנרגיה שמילאה אותו עקב נוכחותו שם. מעבר לכך, למספר שבע נודעה משמעות מיסטית ביהדות: הן בהקשר לבריאת העולם בשבעה ימים, הן בהקשר לתורת הקבלה המציינת כי אלוהים יצר שבעה יקומים מקבילים ליקום הפיסי שלנו והן בכך שהתורה מספרת כי אבות העם היהודי היו ארבע אימהות ושלושה אבות, דהיינו שבעה.

היצירה נמצאת כיום במוזיאון Stedelijk שבאמסטרדאם.

 
מקורות וקישורים
אתר Jewish Heritage on-line Magazine
אתר בית הספר לתקשורת Annenberg
אתר Artchive
אתר artsmypassion
אתר 5minutesforbooks
אתר marcchagallart
אתר artmuseum
אתר theartgallery
אתר אנציקלופדיה בריטניקה
אתר המטרופוליטן ניו-יורק
אתר המומה ניו-יורק
אתר אוניברסיטת Rollins
אתר Art My Passion
אתר Mood Book
אתר Artcyclopedia

כתב: נעם טופלברג

דיוקן עצמי עם שבע אצבעות, מתוך אתר Wikipaintings
דיוקן עצמי עם שבע אצבעות, מתוך אתר Wikipaintings
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום