על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מה עושה את הבתים של היום כה שונים וכה מושכים, ריצ'ארד המילטון Just what is it that, makes today's homes ,so different, so appealing?, Hamilton Richard
1956 טובינגן קאנסטהלה, גרמניה

25X26 סנטימטר, קולאז`

ביצירה זו צירף האמן ביחד גזרי תצלומים ממגזינים
שונים כדי ליצור ראי של החברה הצרכנית. יצירת הקולאז' הזאת, הנמנית עם יצירות הפופ הראשונות, הוצגה בתערוכה החלוצית "זה המחר" שהקימה קבוצת אמני הפופ הבריטית "הקבוצה העצמאית", קבוצה שעמה ועליה נמנה המילטון. היצירה מורכבת ממעין רשימת מצאי חזותית של חפצים יום יומיים הנמצאים הן בבתים רבים והן מחוצה להם, בסביבה הפופולרית המושפעת מתקשורת ההמונים.

המילטון מתאר חלל מגורים בבית שהוא אב טיפוס לבתים מודרניים. על הקיר תלויה כרזת קומיקס ממוסגרת ולידה דיוקן מצויר בסגנון ראליסטי, אריזת קותלי חזיר על השולחן, מכשיר טלוויזיה, שואב אבק ורשמקול חדישים, מיטת מוטל. כמו כן משולבים בקולאז' הלוגו של "פורד" המוטבע על מנורת השולחן, מבנה בית קולנוע ולוחות המודעות הנראים מבעד לחלון, וזוג (גבר ואישה) המקרינים בריאות ויופי ומציגים לראווה גפיים, ידים ושדיים כאילו היו בעצמם תוצרים.

תמונת הקולאז' מעבירה מסר שלפיו התרבות "העילית" שוות ערך לתרבות "ההמונים": כרזת קומיקס לצד דיוקן מצויר "אורגינלי" קטן יחסית; ספרים סגורים המונחים על השולחן לצד הטלוויזיה הדלוקה, התה המסורתי לצד האוכל המהיר.

דמויותיו של המילטון מוצגות כאידאליות וכבלתי אנושיות: הגבר שרירי ומושלם, מטפח את גופו, והאישה בתנוחה מינית פרובוקטיבית וכאובייקט מיני. הם מנותקים לחלוטין זה מזה, וכל סביבתם היא כרשימת מלאי חזותית של חנות למוצרי צריכה.

ביצירה לא מוצגות בעיות התובעות מאתנו מעורבות נפשית; האמן כמו אינו מעורב בעבודה. מגע ידו הישיר נעדר, והוא פשוט מציג עובדות מצולמות שהוא גזר וערך. זהו אף המקור לתחושת האדישות והניכור המוקרנת מהיצירה. בנוסף ההתבוננות של האמן מופנית אל העולם החיצוני, וזה מוצג בצורה ראליסטית. התבוננות אינה פנימה לרגשותיו של האמן, כפי שבא לידי ביטוי בסגנון האקספרסיוניזם המופשט (abstract expressionism), שהיה הסגנון השליט בשנות הארבעים והחמישים.

טכניקת הקולאז' המשלבת תצלומים ומודעות פרסומת מן העיתונות היום-יומית טומנת בחובה אף את האקטואליה של הזמן ואת התרבות החומרית הפופולרית.

יצירה זו נחשבת, כאמור, לאחת מבין היצירות הראשונות של אמנות הפופ
ׁ(Pop Art). בקולא'ז זה מופיעה לראשונה באמנות המילה pop, והיא חקוקה על הסוכרייה על מקל שמחזיק בידו איש השרירים.

מלבד החייאת טכניקת הקולא'ז, טכניקה שהייתה שכיחה בקרב אמני הדאדא (Dada, היצירה פתחה פתח לנושאים חדשים באמנות. נראה כי כל נושא, גם אם הוא בנאלי ולכאורה חסר משמעות, יכול להיכלל בתמונה כשווה ערך לנושאים מסורתיים כמו טבע דומם, שהתקדשו כנושאים נעלים וראויים לציור במסורת האמנות של המערב.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידה 12, הוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, ת"א, 1982.
הדס, נורית (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, מרכז לחינוך טכנולוגי.
יוז, רוברט (1980), הלם חדש, עם עובד, תל אביב.

Tilman Osterwold (1991), Pop Art. Taschen, Germany.

כתב: נתנאל שי

מה למעשה עושה את הבתים של היום כה שונים וכה מושכים, 1956, קולאז', מתוך אתר all-art
מה למעשה עושה את הבתים של היום כה שונים וכה מושכים, 1956, קולאז', מתוך אתר all-art
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום