על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מאוורר רך ענק, קלאס אולדנבורג Giant Soft Fan, Claes Oldenburg
1967-1966 ניו-יורק
 305X149.5X157.1ס"מ, ויניל ממולא בקאפוק צבוע אקריליק

אמן הפופ האמריקאי ממוצא שבדי, קלאס אולדנבורג, מרבה לעסוק בפסלי ציבור מונומנטליים בהם הוא מגדיל חפצים יום-יומיים לממדי ענק. ניתן לומר כי אולדנבורג המציא את הפיסול המונומנטלי מחדש בתחילת שנות השישים, הן מבחינת בחירת הנושאים והתמקדות בחפצי יום-יום חסרי חשיבות לכאורה והן מבחינת הטכניקה והרעיון כי פסל יכול להיות רך ולהשתנות במגע יד. הרעיון לתפור פסלים מויניל ולמלא אותם בקאפוק, פותח על ידי אשתו הראשונה פט מוסצ'ינסקי (Pat Muschinski) שעסקה בעיצוב תפאורות לתאטרון ותפרה עבורו את הפסלים.  

כמו בפסלים אחרים שלו, הופך כאן אולדנבורג חפץ יום-יומי נוקשה לאובייקט רך ומשתנה, באופן שכוח המשיכה גורם לו להיות נוזלי וליפול מטה. תהליך זה מוסיף הומור למכונה הנוקשה ומקנה לה "אנושיות" ומיניות. הבחירה שלו במאוורר המסוים הזה היא גם נוסטלגית במידה מסוימת כיוון שהדגם היה כבר מיושן ונעלם מהשוק בתקופה בה פיסל אותו. 

פסל זה מאתגר את תפיסת המציאות של הצופה בגלל הפיכתו לרך ובגלל גודלו. אמנות הפופ בדרך כלל בוחנת את המציאות באופן קר וציני, אך כאן ההומור והאנושיות של הפסל מנוגדים לתפיסה זו. הומור ואנושיות אלו מהדהדים גם בהתייחסות של אולדנברג עצמו (1967) אל הפסל: "רעיון ההצבה הראשונה של המאורר הענק הייתה באי סטאטן (Staten Island) כשהוא מאוורר את המפרץ. מאוחר יותר מיקמתי אותו כתחליף לפסל החירות...על מנת להבטיח לפועלי מנהטן התחתונה בריזה קבועה".

ההפיכה של מוצר תעשייתי ומסחרי לפסל עשוי ותפור ביד הנתון לשינויי הסביבה נוגעת בקו התפר שבין אמנות לסביבת היומיום. במידה רבה, המאוורר האמנותי, בחוסר היכולת לתפעלו, מנטרל את המאוורר שבשימוש יומיומי. נקודה זו היא מרכזית בהבנת היצירה האמנותית. אולדנבורג הופך חפץ שימושי, לחפץ שאין בו תועלת כלל ובכך בונה את המסר וההומור של הפסל.  

באמצעות השינויים שיצר בחפץ המקורי לועג אולדנבורג לטכנולוגיה ולתעשייה המודרניות. החפצים קורסים, נמסים, אינם מתפקדים והופכים לחיקוי נלעג של עצמם. בכך מושפע אולדנבורג מחפצי הרדי מייד של מרסל דושאן (Marcel Duchamp), המציב גם הוא חפצים שימושיים ויום-יומיים באופן המנטרל אותם מתפקודם. אלא שבניגוד לדושאן, המשתמש בחפצים עצמם, אולדנבורג יוצר אותם מחדש ומעניק להם חיות והבעה. 

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון המומה, ניו-יורק
אתר מוזיאון המומה, ניו-יורק – סרט וידאו
אתר Flicker
אתר המוזיאון לאמנויות יפות, יוסטון
אתר myaudioschool
אתר encyclopedia

כתב: נעם טופלברג

מאוורר רך ענק, מתוך אתר המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
מאוורר רך ענק, מתוך אתר המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום