על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אסלה רכה, קלאס אולדנבורג, ויניל ממולא בקאפוק, צבע אקריליק Soft Toilet, Claes Oldenburg
1966 ארה"ב
פסלים כגון "אסלה רכה", "מאוורר ענק רך" ועוד מבהירים כי עניינו המרכזי של אולדנבורג במוצרי מזון מהיר הוא רק חלק מעיסוק רחב יותר בדרך שבה מעובדים מוצרי צריכה מודרניים באמנות. העובדה שאולדנבורג אימץ את מוצרי הצריכה של התרבות המודרנית כנושא מרכזי ביצירתו הפכה אותו לאחד האמנים המובילים של תנועת הפופ. עם זאת, אמנותו של אולדנבורג פחות מעובדת  מזו של אנדי וורהול ואמני פופ אחרים. יצירותיו מדגישות יותר את הפן הידני והאנושי שבמוצרים ופחות את התעשייתי והמעובד.

המהפכנות בפסליו של אולדנבורג נובעת פעמים רבות מקנה-המידה של היצירות והניגוד שבו הן מוצבות. בנוסף לכך יצר אולדנבורג ממד חדש בפיסול על-ידי הפיכת הפסל למשתנה עם כל מגע או הזזה – הפסל בנוי מחומר פלסטי תעשייתי בשם ויניל, הניתן לעיבוד רך ומאפשר הלחמה או תפירה. עקב כך צורתו של הפסל אינה סופית ואינה נקבעת אך ורק על-ידי האמן, אלא נתונה לשינויים גם על-ידי הצופים.  

הפסל מתאר אסלת שירותים רגילה בדיוק רב, אלא שהאסלה אינה יציבה ואינה עומדת ישר, אלא נוזלית ונשפכת כלפי הרצפה. צורתה הנוזלית מעניקה לה חיות ותנועה. השימוש באסלה מפנה את הצופה כמובן ל"מזרקה" של דושאן כמקור השראה ליצירה, ואכן יש נקודות השקה בין המסרים שמעביר דושאן לבין אלו של אולדנבורג - בעיקר בצמצום הפערים בין חפצי יומיום לבין יצירת אמנות בעידן תרבות הצריכה. אולדנבורג, כמו דושאן, הוציא את החפצים שלו מכלל שימוש, אך בניגוד לדושאן החפצים של אולדנבורג אינם אמיתיים אלא רק נראים כאלו. נטרול האסלה משימושה נעשה כאן על-ידי הפיכתה לרכה, כך שלא ניתן לשבת עליה. הרכות גם מעניקה לחפץ היומיומי, הפשוט והדומם חיות והבעה, ועל-ידי כך מעלה אותו לדרגת יצירה אמנותית.

פסלים מסוג זה מזכירים את הגוף האנושי בהתייחסותם לכוח הכבידה. רעיון זה כונה "אמנות רכה" (Soft Art). שינוי מאפייני החפץ והפיכתו מקשה לרך מוסיפים לו ממד אנושי, הומוריסטי ופארודי, המעלה ביקורת מורכבת על מערכת היחסים בין האדם ובין סביבתו הצרכנית, שעיקרה טשטוש הגבולות בין האנושי ובין התעשייתי, בין החד-פעמי ובין המשוכפל.

מקורות וקישורים
אתר ספריית Amica
אתר מוזיאון ויטני ניו-יורק
KAREN ROSENBERG, A Low-Cost Show Reinflates a Big Bag, New-York Times, 07/05/09
אתר הגלריה הלאומית וושינגטון, תמונה נוספת
אתר artcyclopedia
אתר מוזיאון המומה ניו-יורק

כתב: נעם טופלברג

אסלה רכה, 1966, טכניקה מעורבת, מתוך אתר blogspot
אסלה רכה, 1966, טכניקה מעורבת, מתוך אתר blogspot
מראה נוסף, מתוך אתר אוניברסיטת evansville
מראה נוסף, מתוך אתר אוניברסיטת evansville
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום