על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


טבע דומם עם תפוחים ואגסים, פול סזאן Still Life with apples and pairs, Paul Cezanne
1892 צרפת
אקוורל על נייר 

במרכז הקומפוזיציה הפתוחה ניצב שולחן לבן ועליו בד מקומט, הפורץ בקצותיו אל מעבר לשולי היצירה. בין קיפולי הבד מונחים שלושה תפוחים ושני אגסים, המאורגנים באופן סימטרי בשתי שורות – שני תפוחים ואגס בראשונה ותפוח ואגס בשנייה. 

במהלך  שלושים השנים האחרונות לחייו צייר סזאן ציורי טבע דומם שכללו את אותם חפצים: כד ירוק, בקבוק רום, סיר זנגוויל ותפוחים. עניינו לא היה בחפצים עצמם אלא בשימוש בהם למטרות ניסוייו בצורה, בצבע ובאור. הוא ארגן את הקומפוזיציות בדחיסות, כך שהחפצים נוגעים וחודרים זה לזה.

ביצירה זו ובדומותיה הדגים סזאן כי הז'אנר היומיומי של טבע דומם יכול לשמש את האמן בשכלול וייצוג של הטיפול באור ובחלל. על רעיון זה כתב כי ציור מהטבע אינו העתקה פשוטה של הצורות והאובייקטים, אלא מימוש של תחושות האמן.

ציורי הטבע הדומם של סזאן היו כלי לשכלול הטכניקה ורעיון המבניות שלו. נושא הפירות, שהוא נושא מסורתי, הגיע אצלו לשכלול שיא של הבעה וארוטיקה. התפוחים, פרי הפיתוי, שימשו מאז ומתמיד במסורת הציור כסמל למיניות. יצירותיו של סזאן נחשבות לשיא בתיאור הפירות: "אני רוצה להדהים את פריז עם תפוח," אמר סזאן. בסוף המאה ה- 19, יחד עם התחייה של ציורי הנוף, חלה גם התעוררות של ציורי טבע דומם.

ציורי הטבע הדומם מפנים את תשומת לב הצופה אל הצבע ואל הנפחים שהצבע בונה. סזאן לא השתמש בטכניקת גוונים מסורתית כדי ליצור את הנפחים, אלא הנגיד אזורי צבע. האזורים הלבנים, היוצרים תחושת אור ושיא גובה, הם חלקים שאינם צבועים, והלבן הוא הלבן של הנייר. הקומפוזיציה הפתוחה ונקודת המבט הקרובה יוצרים תחושת ארעיות ומקריות, המנוגדת לארגון הקומפוזיציוני המדויק והסימטרי של הפירות ולמרכזיותו של השולחן. 

סזאן אמר כי ברצונו לגלות את ההיגיון שבמבנה העולם ולבטא אותו באמצעות ההיגיון הפנימי שלו  - לא לשאוב אימאז'ים מהדת, מההיסטוריה, מהספרות או מהמתרחש ביומיום, אלא משפת הציור עצמו, כלומר ממה שהוא כינה "שווי ערך פלסטיים וצבעוניים". הוא חיפש אחר נושא שיבטא את "הצילינדר, הכדור והקונוס", כלומר הצורות ההנדסיות המופשטות שהוא ראה בתוך האובייקטים הממשיים. התוצאה שאליה שאף הייתה בנייה בעקבות הטבע. הבנייה שעשה בציורי הטבע הדומם שלו התבססה בעיקר על הנגדת צבעים: "אין קו או עיצוב. רק הנגדה. ברגע שהצבעים הם העשירים ביותר, הצורה היא המלאה ביותר".

על ציורי הטבע הדומם של סזאן השפיעו מאנה (Manet) וקורבה (Courbet), אך גם ציירים הולנדים וספרדים מתקופת הבארוק.

סזאן עסק בציורי טבע דומם יותר מכל צייר אחר בתקופתו, ועל יצירות אלו זכה להערכה מהביקורת ומהקהל יותר מאשר על כל נושא אחר.

מקורות וקישורים
אתר Webmuseum
אתר smarthistory
אתר מוזיאון גטי
אתר מוזיאון המומה
אתר mary adam

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום