על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הר סנט ויקטואר, פול סזאן Mont Sainte-Victoire, Paul Cezanne
1906-1904 צרפת
 אקוורל על נייר 53X47 ס"מ

הנושא של הר סנט ויקטואר העסיק את סזאן החל משנות השישים של המאה ה- 19 וכן בין השנים 1902 – 1906. בתקופה זו יצר האמן 44 ציורי שמן ו-43 ציורי מים של ההר. את רוב הציורים צייר מנקודת מבט קבועה, הנקודה הגבוהה ביותר ליד Chemin de Marguerite. על כך העיד אמיל ברנרד (Emile Bernard ), שליווה את סזאן בכמה הזדמנויות, במכתב מפברואר 1904: "זה היה 2 ק"מ מהסטודיו, פונה אל העמק שלרגלי סנט ויקטואר, ההר הקירח הזה שהוא לא הפסיק לצייר בצבעי מים ושמן ואשר מילא אותו בהערצה".

סזאן, שהוקסם מהצורות האדריכליות של הרי פרובנס, צייר את ההר שוב ושוב מזוויות שונות. במהלך העבודה על ציורי ההר פיתח את רעיון "העומק השטוח" שלו, הבא לידי ביטוי בקצעי צבע המתאימים למבנה הגיאולוגי של ההר. סזאן הגביל את תיאור ההר ברוב הציורים לארבעה צבעים עיקריים: סגול, ירוק, אוקר וכחול. תהליך ההפשטה של הנוף באמצעות הקצעים (שהשפיע מאוחר יותר על הציירים הקוביסטים) הולך ומתגבר עם ציורי הסדרה.  

בדומה לחשיבות הצבע, נודעת חשיבות מכרעת גם לחלוקת היצירה לרצועות רוחב צבעוניות. סדרת היצירות של הר סנט ויקטואר צוירה לאחר סדרה שעסקה ב"טירה השחורה", שבה סזאן החל לפתח את הטכניקה הייחודית של גושי צבע חסומים. בציורי ההר הגיעה שיטה זו לכדי שכלול ושיא, וניתן להבחין בגושים של צבע בלתי מעורבב. את הסגנון החדש של סזאן בסדרה זו ניתן לתאר כציור במשיכות מכחול קצרות, רחבות ומקבילות, היוצרות ריבועים או מקביליות של גוון אחד.

כאמור, יצר סזאן מספר רב של ציורי שמן ומים של המקום בשעות שונות ובעונות שונות, הבאות לידי ביטוי בצבעוניות שונה של היצירות. במהלך העבודה על הסדרה הלכה הטכניקה שלו והשתכללה, עד שהגיע להפשטה כמעט מוחלטת של הנוף וביסוס מבנה הקומפוזיציה על צורות גיאומטריות וניגודי צבעים, שיטה שהשפיעה על הקוביזם. מטרתו של סזאן הייתה ליצור תפיסת חלל צבעונית, שהתבססה על כך שהטונים החמים ממוקמים קרוב אל הצופה והקרים מתרחקים ממנו. בציורי ההר השאיר סזאן גם חלקים בלתי צבועים, היוצרים תחושה של אווריריות ואור. ביצירות ניתן לראות תהליך הפשטה, כשהראשונות הן ריאליסטיות יותר ועושות שימוש באלמנטים מבניים נוספים על הצבע, כגון העצים הממסגרים את היצירה, והאחרונות מתבססות על פרספקטיבה צבעונית בלבד.

 מקורות וקישורים
אתר Webmuseum
אתר atelier-cezanne
אתר אוניברסיטת פרינסטון
אתר aix en provence 

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום