על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ספלים ותחתיות מעוטרים בדגם סופרמטיסטי, פורצלן, מבחר יוצרים Supermatism - cups and plates, a group of creators
1930-1920 ברה"מ
יצירות מייצגות
ספל ותחתית שעוצבו ע"י תלמידו של מלביץ' סוויטין
ספל ותחתית שעוצבו ע"י קנדינסקי

בשנות העשרים רווח עיטור כלים בסגנון סופרמטיסטי. חלק מן הכלים עוצבו על ידי אמנים ידועים כגון וסילי קנדינסקי, קזימיר מלביץ' תלמידו ניקולאי סוויטן (Suetin) קונסטנטין רושדצבסקי. כלים כמו ספלים ותחתיות עוצבו בצורה פשוטה, ברורה וחסכונית. הם עוטרו בדגמים סופרמטיסטים מגוונים, גאומטרים ודינמים. פלטת הצבעים מצומצמת: אדום, שחור ולבן. על אף שהסופרמטיזם היה אחד הזרמים הבולטים והמהפכניים שהופיעו ברוסיה בשנים שלאחר המהפכה, לא פעם האשימו את מלביץ' בריחוק אמנותו הרוחנית והנעלה מן החיים (ראו את ה"מניפסט הריאליסטי" של נחום גאבו). לעיתים הופיע הדגם על פני כלים שימושיים שיוצרו בייצור המוני תעשייתי. שילוב כזה של אמנות ותעשייה, ומיזוגה של האמנות בחיי היום-יום אופייניים לזרם הקונסטרוקטיביסטי.

אמני הזרם הקונסטרוקטיביסטי היו תומכים נלהבים של המהפכה; הם שאפו לשרתה, ולשם כך מיזגו את האמנות בחיי היום-יום. כדי ליישם את רעיונותיהם ראו האמנים הקונסטרוקטיביסטים את מטרתם בהשתלבות בתעשייה. חלק מהכלים אכן יוצרו במפעל לפורצלן לומונוסוב שבלנינגרד.

המפעל פעל עוד לפני המהפכה וייצר דברי קרמיקה יקרים (פסלונים וכלים) גם בעבור חצר הצאר. אחרי המהפכה מיהרו לשנות את שמו ל"מפעל לומונוסוב" והתחילו בייצור המוני של כלים בעיטור חדש, בעל אופי קומוניסטי, קונסטרוקטיביסטי, המתאים למדינה החדשה. לפעמים לא היו זמן ואמצעים להחליף תבניות שנשארו מן התקופה הצארית, ועל ספלים וצלחות בעלי צורות בארוקיות מתפתלות הופיע עיטור חדש - מופשט וגאומטרי.

בשנים הראשונות שלאחר המהפכה תמכו השלטונות באמנים החדשניים - קונסטרוקטיביסטים וסופרמטיסטים. המשטר שאף להיות מזוהה עם האוונגרד, עם כל דבר חדשני ומהפכני. אך בסוף שנות העשרים השתנה המצב; הפוליטיקה בתחום האמנויות הפכה פחות פתוחה ויותר שמרנית (כמו המשטר עצמו).

הכלים החדשניים הללו הורדו לבסוף מן הייצור ההמוני. האמנות האוונגרדית הוזנחה ונשכחה בסופו של דבר. במקומה קודם הסגנון המכונה "הראליזם הסוציאליסטי", ששירת טוב יותר את צורכי המדיניות של סטלין.

בשלהי המאה העשרים הסופרמטיזם שב להתקיים כעיטור בתעשייה, במיוחד בתעשיית השעונים, של חברת סווטץ' ושל חברות נוספות, שהתמחו בשילוב יצירות אמנות כעיטור לשעונים. דוגמה לשעון כזה הוא השעון שעוצב על פי קומפוזיציה של מלביץ'. במקביל עשו שימוש ביצירות הסופרמטיסטיות של מלביץ' כעיטור על ספלים ותחתיות לספלים.

מקורות
הדס, נ' (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך הטכנולוגי, חולון.
מייזליש, ז' (עורכת), (1981), אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Bown, M. (1991), Art under Stalin, Holmes & Meier, New York.


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום