על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


טאטלין בבית, האוזמן ראול Tatlin at Home, Hausmann Raul
1920 מוזיאון לאמנות מודרנית, שטוקהולם, שבדיה

 41X28 סנטימטר, פוטוקולאז`

הפוטו קולאז' "טאטלין בבית" הוא מחווה של ראול האוזמן לאמן הרוסי ולדמיר טאטלין (Vladimir Tatlin). ראול האוזמן העריך את טאטלין כאמן שהפנה עורף לאמנות העבר ויצר אמנות חדשה, דינמית, הנשענת על המיכון והתעשייה. היצירה מתארת את אישיותו ואת סביבתו של האמן הרוסי כפי שראול האוזמן ראה אותו.

במרכז היצירה מופיע דיוקן של אדם שהאוזמן גזר מעיתון אמריקני. הדיוקן מייצג את דמותו של טאטלין משום שלדברי האוזמן הוא מזכיר אותו. תפיסתו האמנותית החדשנית של טאטלין מיוצגת בחלקי מנגנון מכני של רכב הממלאים את ראשו ומכתירים אותו. מצד ימין בפינה העליונה מודבק תצלום של ירכתי אנייה, ובורג גדול של המדחף מודבק לאורך; בקיר משמאל לדיוקן מודבקת מפת דרכים, מצד שמאל מודבק תצלום מעיתון המתאר אדם מודאג המחטט בכיסיו הריקים ומוציאם החוצה בייאוש; מצד ימין מופיע ציור שצויר על ידי האמן המציג אמום של חייט. על האמום מודבקים תצלומים של איברים פנימיים של גוף האדם, תצלומים שאותם גזר האמן מספר אנטומיה. לרגלי האמום נראה מטף לכיבוי אש.

הקומפוזיציה מורכבת מקטעי מציאות של תצלומים ממקורות שונים שכל אחד מהם בעל ערך דימויי וסמלי נפרד. על ידי צירופם זה לזה נוצר דימוי חדש - דמיוני ולא מציאותי - מגוון אסוציאטיבי חדש אף הוא. כמו כן, התצלומים השאובים מעיתונים וממגזינים פופולריים משקפים את העכשווי והאקטואלי. האוזמן יוצר דימויים ברורים. החלל נוצר על ידי יחסי גדלים והסתרה, ועל ידי פרספקטיבה שניכרת בציור קרשי הרצפה, הצל של האימום והמטף.

המיוחד ביצירה זו הוא השימוש בטכניקה של הפוטוקולאז' - טכניקה זו אפשרה להעביר רעיון בצורה מהירה וללא צורך במיומנות גבוהה. נוסף על כך, הצירוף של דימויים שונים ליצירת תמונה דמיונית בעלת משמעות חדשה (אדם שבראשו תקועים חלקי מכונות) השפיע על הביטוי הסוריאליסטי מספר שנים אחר כך.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידה 10, הוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, ת"א, 1982.

Hausman, Tatlin at Home
Dada: Paradox of Art, Paradox of Life

כתב: נתנאל שי

טאטלין בבית, מתוך אתר קולג' דניאל וובסטר
טאטלין בבית, מתוך אתר קולג' דניאל וובסטר
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום