על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


המגזר הבלתי נראה של בני ישראל, קרול האמוי The Invisible Part of the Children of Israel Carol Hamoy
2007 ניו-יורק
 מיצב, טכניקה מעורבת 

אמנית המיצב והפסלת היהודייה אמריקנית קרול האמוי עוסקת ביצירה זו, כמו ברוב יצירותיה, במעמדה ובפועלה של האישה. על יצירה זו זכתה בפרס מכון המחקר חדש-ברנדייס בשנת 2010.

המיצב עוסק בנשים המופיעות בתורה. לרוב ההתייחסות אליהן היא באזכור בלבד, וכתמיכה לפועלו של הבעל. כך למשל במקרה של עידית אשת לוט, זרש אשתו של המן, ציפורה אשתו של משה, שרה אשת אברהם, לאה ורחל נשותיו של יעקב ורבות אחרות.

האמוי חקרה את פועלן ומעשיהן של נשים אלו, ומטרתה הייתה להביא מידע זה אל הקהל הרחב ולהדגיש את חשיבותן של הנשים בהיסטוריה של העם היהודי. המיצב מורכב משני חלקים. שמלות שקופות מניילון התלויות במרכז החלל ומסמלות את שקיפותן של הנשים בתורה, ודפי פוליו הנראים כגווילים עתיקים, שעליהם מודבקות אותיות גזורות מספרי תורה פגומים. כל דף מוקדש לדמות נשית אחרת, ומציין את שמה, סיפורה וחשיבות מעשיה.

האמוי מסבירה: "מטרת 'המגזר הבלתי נראה של בני ישראל' היא לתת שם לכל הנשים בתורה, בייחוד לאלו המזוהות כרכוש של בעלן כמו אשת לוט... נשים היו נוכחות בכל הנסיבות המתוארות בתורה... איננו יכולים לשכתב את הטקסט המקראי (ואיני מציעה לעשות כך), אבל מחובתנו ליידע את בנותינו (וגם את בנינו) בתפקיד החשוב שהאימהות מילאו בהיסטוריה של העם היהודי... בדרך זו שכתבתי את ההיסטוריה ואני מקווה שהצופה מבין את תחושת המחויבות שלי כיהודייה להציג את נוכחותן של נשים בחמשת חומשי התורה" (אתר הבית של האמנית)

כמו ברוב יצירותיה, מציגה האמוי דימוי מקובל ונדוש יחסית, אליו היא מצרפת טקסט המרחיב ומשנה את משמעותו. במקרה זה הדימוי הוא השמלות, אך החומר השקוף שלהן, שבאופן רגיל יכול להתפרש כסוג של נועזות וחשפנות בעלת אופי, מתפרש לנוכח דפי הטקסט כחוסר נראות, שקיפות והתעלמות.

שמלה היא גם ללא ספק דימוי מרכזי של נשיות בתרבות המערב. האמוי, העוסקת בכל יצירותיה בדימוי הנשי ובמשמעותו, חותרת ביצירה זו תחת המשמעות המרכזית של השמלה. השמלה היא פריט אופנה הנתפס כחלק מההתקשטות הנשית ומהצורך להיראות ולהתבלט בסביבה, הן הגברית והן הנשית. השמלות של האמוי ביצירה זו מציגות דווקא מחיקה והתעלמות מהנשים, ובכך סותרות את המשמעות המקובלת של השמלה. 

השימוש בשמלות ובפריטי לבוש בכלל אופייני ליצירתה של האמוי, כיוון שמשפחתה כולה עסקה בתחום הביגוד והאופנה בארצות הברית. לטענתה: "בשימוש שלי בבדים, תחרה ופרטי לבוש כחומר גלם ליצירה אני משמרת את זיכרונות משפחתי המהגרת שעבדה בתעשיית הביגוד".

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמנית
אתר המשכן לאמנות עין חרוד
שפי, ס., "לא שומרות נגיעה: על התערוכה מטרוניתא", הארץ, 17/02/12
פוקס-הלץ, ד., "מטרוניתא – אמנות יהודית פמיניסטית", אתר זה לא אני, זה המצב, 22/01/12
שפרבר, ד., "חזקה או נאמנה", אתר קולך
אתר נשות הספר
אתר Tablet
אתר The Pollock-Krasner Foundation
אתר RCAC
ראיון עם האמנית ב – You tube
אתר עיתון The Inquirer
אתר גלריה ורד
אתר docstoc
אתר Imdb

כתב: נעם טופלברג

המגזר הבלתי נראה של בני ישראל, מתוך אתר הבית של האמנית
המגזר הבלתי נראה של בני ישראל, מתוך אתר הבית של האמנית
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום