על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


טיבור סיטי Tibor City
2000 מוזיאון תל-אביב
התערוכה טיבור סיטי, שהוצגה במוזאון תל אביב בשנת 2000, הציגה את מכלול יצירתו המגוונת של המעצב טיבור קלמן ואת תפיסת עולמו כמעצב. קלמן הוא אחד המעצבים הרב-תחומיים החשובים ביותר: בתחומי התקשורת החזותית, בתחום עיצוב המוצר ובתחום העיצוב הפובליציסטי, והוא פעל בארצות הברית וברומא.

כותרת המשנה של התערוכה היא: "עיצוב ואי-עיצוב", וזו מטיבה לשקף את השניות העומדת בבסיס השקפת עולמו של קלמן ובתשתית יצירתו. התערוכה מציעה קריאה הנעה בין עיצוב לאי- עיצוב; עיצוב כאמצעי תקשורת המשרת דרישות חברתיות, לעומת אי-עיצוב - חפצי יומיום מקוריים ואותנטיים. לדוגמה: "שעון 10 -1- 4" (1984) הוא בין השעונים הראשונים שעוצבו עם הלוגו "אל תבזבז רגע" ועליו כתובות הספרות 10, 1, 4, שהן ספרות בלתי שגרתיות למקרא הספרות בשעונים. דוגמה נוספת היא "משקולות לניירות" (1984) המעוצבות כניירות מגולגלים המיועדות, כביכול, לאשפה. קלמן עיצב גם כמה עטיפות אלבומים ללהקת "ראשים מדברים", (Talking Heads) לדוגמה, "הישאר באור" (Remain in Light) (1980), "מדבר בלשונות" (1983).

טיבור קלמן מעולם לא למד עיצוב. מהלכיו בשדה התקשורת החזותית מציעים ביטוי עוקצני, שנון, הומוריסטי וציני לביקורת התרבות. הוא מבקש להסב את תשומת הלב למגוחך ולאירוני בחברה המונעת על ידי תשוקה למוצרי צריכה. התערוכה טיבור סיטי היא מעין ביוגרפיה אישית של קלמן, מבט אישי על מקטעי מציאות חברתית וזיכרונות ילדות. לדוגמה: "ארוחת צהרים לחסרי בית", (1991) וקופסאות לעוגיות ושוקולדים. דוגמה נוספת לעבודה חברתית היא מיצב ציבורי שהוקם ברחוב 42 בניו יורק ושמו: "כולם" (Everybody), שלט חוצות ענק שאליו מחוברים כיסאות ישיבה התלויים במרחק מן הקרקע, כך שעל מנת לשבת על הכיסאות יש לקפוץ, והישיבה עצמה מעניקה מעין ריחוף של אמונה ותקווה. המיצב נועד לעורר בתושבי ניו יורק תחושה של קירוב וציבוריות.

בשנות התשעים המוקדמות העתיק קלמן את מקום מושבו לרומא,להשקיף ממנה על התרבות ולייצר עיתון פרובוקטיבי שישמש כלי במערך השיווק של חברת האפנה "בנטון". שלושה-עשר הגיליונות של Colors, בעריכתו של קלמן, מבטאים נאמנה את השקפת עולמו ורשמיו של קלמן: אנשים שונים, אורחות חיים, תמונות מסע פנורמיות, אירועים, מנהגים, לידה ומוות, חולי, פשעים ועוד - כל אלה מצטרפים לקליידסקופ עשיר ומלא עוצמה. לדוגמה: היפוך של גזעים בצילום של "המלכה אליזבת" (Queen Elizabeth), כאשה שחורה מתוך סידרת ה"מה אם..." (What if...) (גיליון 4, 1993)

התערוכה "טיבור סיטי" מעלה סתירות מהותיות בנוגע לשדה התקשורת החזותית, לתפקיד הלקוח, להשפעת הפטרון, לאחריותו המוסרית של המעצב ועוד, שאלות המאירות את העיצוב כשליחות פוליטית וחברתית.

מקורות

Bor, T. (2000), Tibor Kalman, The little Book Room, China
Salon People | Tibor Kalman
Salon People | Tibor Kalman


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום