על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מכונה הסתובבי מהר, פרנסיס פיקביה Machine Turn Quickly, Picabbia
1918-1916 צרפת
 גואש על קרטון, 49X32 ס"מ 

כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה גויס פרנסיס פיקביה אל הצבא. בשנת 1915 הגיע כחייל בספינה לניו-יורק עזב את הצבא והחל עובד עם הצלם היהודי אלפרד שטיגליץ (Alfred Stieglitz), אתו פיתח את סגנונו החדשני שהתבסס על תיאור מכונות. פיקביה האמין כי המכונה היא סמל לעולם המודרני וכי האדם יצר את המכונה בצלמו, כך שברוב יצירותיו מסמלת המכונה את האדם ואת חייו. מקור השפעה מרכזי נוסף על פיקביה בפיתוח גישה זו היה ידידו האמן הצרפתי פורץ הדרך מרסל דושאן (Marcel Duchamp) שהגיע לניו-יורק גם הוא בשנת 1915.

ביצירה זו מתוארים שני גלגלי שיניים הפועלים בתיאום זה עם זה. הרקע שחור וניטרלי ואינו מספק כל מידע אודות הזמן והמקום בו מתרחשת הפעילות. הגלגלים מדויקים ועוטרים במעיין רשת קווים ישרים ומעגליים הנראים כשרטוטים מדעיים המתארים את כיווני התנועה של המכונה. הגלגל הגדול המסומן בספרה 2 מופיע רק בחלקו כאשר כרבע ממנו פורץ החוצה מהבד והגלגל הקטן המסומן בספרה 1 מופיע בשלמותו. באופן כללי נראה הציור כולו כמעיין שרטוט מדעי של מכונה ודרך פעולתה.

רושם זה משתנה לחלוטין כאשר קוראים את כותרת היצירה המופיעה למעלה ואת הכיתוב המופיע למטה כמעיין מקרא. הכותרת אומרת "מכונה הסתובבי מהר" והמקרא מבהיר – גלגל מספר 1 הוא אישה וגלגל מספר 2 גבר. כאשר קוראים את היצירה על פי נתונים אלו מתבררות כמה משמעויות חדשות. ראשית, הציור אינו מספק כל מידע אודות התוצרים של המכונה. למעשה, אלו שני גלגלי שיניים היוצרים פעולה החוזרת על עצמה ללא כל תוצאה נראית לעין. פרשנות זו מושפעת מהמכונות של דושאן שאינן מייצרות דבר ורק מבצעות פעולה החוזרת על עצמה הקשורה בדרך כלל במיניות. ההדגשה על מהירות הפעולה קשורה גם היא לרעיון המיניות ולהתרגשות המינית ההולכת וגוברת.

שנית, יחסי הגודל והמיקום בקומפוזיציה של הגלגלים הופכים בעלי משמעות חדשה – הגלגל הגדול הוא הגבר השוכב מעל לגלגל הקטן שהוא האישה. ארגון זה עונה על המוסכמות החברתיות המקובלות במערב, על פיהן הגבר הוא הגדול, השולט והממוקם מעל לאישה הכנועה במהלך יחסי המין. מעניין לציין כי דווקא פעולת החדירה של שיני הגלגלים היא הדדית ואין הדגשה על החדירה הגברית. גם העובדה כי הגלגל הגדול מוצג רק בחלקו בעוד הקטן נמצא כולו בתוך הקומפוזיציה עונה על מוסכמות חברתיות מערביות מקובלות לפיהן במערכות יחסים האישה נותנת את כל כולה, בעוד הגבר "פוזל" החוצה בחיפוש אחר נשים נוספות.    

התיאור של פיקביה הופך אם כן לאלגוריה למערכות יחסים זוגיות ומיניות בעידן המודרני. המיניות מנוטרלת כאן מרגשות ומהמורכבות האנושית ומצומצמת לפעולה טכנית גרידא, של חדירה ותנועה החוזרת על עצמה שוב ושוב ללא תוצאה. ישנן פרשנויות המייחסות לתיאור זה אמירה גם לגבי התהליך היצירתי של האמן – תהליך החוזר על עצמו ללא הפסקה, כאשר האמן מנסה, ללא תוצאה או פורקן, שוב ושוב להביע את עצמו כמספר ולהיות מובן על ידי הקהל והעולם סביבו. פרשנות זו נכונה גם לגבי המכונות של דושאן המביעות תסכול מיני ויצירתי בעולם מכשירני ומכאני. 

מקורות וקישורים
אתר הגלריה הלאומית וושינגטון
אתר terminartors
אתר museumsyndicate
אתר Answers
אתר All-Art

כתב: נעם טופלברג

מכונה הסתובבי מהר, מתוך אתר ויקיפדיה
מכונה הסתובבי מהר, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום