על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


עץ אדום, עץ צהוב, עץ אפור, פייט מונדריאן Red Tree, Yellow Tree, Grey Tree, Mondrian
1910-1909 הולנד-צרפת

פיט מונדריאן, עץ אדום, 1909-10, שמן על בד, 75X100 ס"מ
פיט מונדריאן, עץ צהוב, 1910, דיו וצבע מים על קרטון,  75X100 ס"מ
פיט מונדריאן, עץ אפור, 1910, שמן על בד 78X128 ס"מ

הציורים הראשונים של פייט מונדריאן המרמזים על תהליך ההפשטה שעבר כאמן ושהפך לסימן ההכר של סגנונו המאוחר, היו סדרת בדים שתחילתה ב – 1905 שתיארו עצים ובתים. למרות שהצפייה ביצירות אלו מובילה את הצופה בסופו של דבר להתבוננות מעמיקה בצורות ופחות בתוכן, הציורים עדיין מציגים זיקה ברורה לטבע ולמציאות הנראית. הידיעה בדיעבד של תהליך ההפשטה שעבר מונדריאן עד לציורי המופשט הגיאומטרי שלו, מבהירה באופן חד משמעי כי תחילתו של התהליך בציורי העצים.    

הניגוד בין הצבע האדום החם של הענפים, בציור "עץ אדום" לכחול הקר של הרקע, מסייע למונדריאן ליצור את תחושת החלל בציור, ללא שימוש במרכיבים נוספים של פרספקטיבה. העץ ממוקם במרכז הקומפוזיציה ומתפרש לכל הכיוונים, עם דגש מסויים על צד ימין, כיוון ששם הענפים סבוכים וצפופים יותר והגזע נוטה לכיוון זה. המישור הקדמי של התמונה מנוקד בכתום ואדום המשלימים לכחול באופן המזכיר את השימוש של האימפרסיוניסטים בצבעים משלימים. יצירה זו היא הקרובה ביותר לתיאור ריאליסטי מכל שלוש היצירות המובאות. העץ מתואר באופן ברור וצבעיו נראים כמושפעים מאור השמש השוקעת. עם זאת, ניכרים הפשטה וטישטוש בענפים וברקע.      

ב"עץ צהוב" הופך העץ לצל מופשט יותר, כיוון שהאור הצהוב הבוקע מאחור הופך את קווי העץ לשחורים. הצורה הכללית מתחילה להתפשט לכיוונים חדשים והמרקם נעלם. העץ הוא אותו העץ האדום, כפי שניתן לראות מעיקול הגזע ימינה ומהארגון הכללי של הענפים. הנוף הוא אותו הנוף, כפי שניתן לראות מהחלוקה של המישורים ומהקיווקוו של המישור הקדמי. אך המראה הכללי הופך מופשט יותר, רישומי ותזזיתי. הרושם כאן הוא של זריחה והתעוררות ולא של שקיעה ומוות כמו בעץ האדום.

ב"עץ אפור" נעלם הצבע, והיצירה כמעט מונוכרומטית. קווי העץ השחורים מתפרשים כמעט על-גבי כל הקומפוזיציה, והרקע האפור כמו מהדהד בעקבותיהם ומתחלק לצורות אליפטיות. ציור זה מייצג את גבולות ההפשטה שלמונדריאן בתקופה זו. בפירוק ניכרת השפעת הקוביזם האנליטי, שגם הוא מפרק את הצורה לקצעים המוקפים קונטור שחור ויוצר ערבוב בינם ובין הרקע. בניגוד לקוביזם, שומר העץ של מונדריאן על צורתו הכללית אפילו בציור זה. הפירוק לצורות אליפטיות אינו פירוק ממשי של הצורה אלא תיאור מופשט של המרווחים הנוצרים בין הענפים, המזכיר במשהו צורת עלים.

באמצעות הצורה והצבע בדק מונדריאן את העץ עד להפשטתו. ב"עץ אדום" הוא יצר הנגדה בין צבעים משלימים (הכחול של הרקע והאדום-כחול של העץ), ועל-ידי כך יצר את המרקם של הגזע. הצבעים יוצרים תחושת ערב, וענפי העץ נראים שחורים ומוצללים. האור ביצירה נופל על העץ באלכסון משמאל. ב"עץ צהוב" מועבר מקור האור אחורה, אל מעבר לעץ, והופך את העץ למערך קווים חסר מרקם. באמצעי זה יצר מונדריאן הפשטה רבה יותר של העץ. "עץ אפור" הוא השלב הבא, שבו המונוכרום והחלוקה של המשטח לצורות דו-ממדיות על-ידי קווי מיתאר שחורים הופכים את הציור למופשט יותר ומעביר את המושג עץ יותר מאשר את העץ הממשי. זהו שלב מוקדם באמנותו של מונדריאן, שיוביל להפשטה מוחלטת המבוססת על אותו עיקרון של צורות גיאומטריות המוקפות קו מיתאר שחור.

ב – 1920 כתב מונדריאן: "עיסוק אינטנסיבי בעולם החי הוא עיסוק במוות". כוונתו הייתה שבכל יצור, צמח, או חי בטבע קיים היבט טראגי של מוות ואקראיות. כאמן, שאף להתעלות מעל היבט זה באמצעות ההפשטה ולהגיע אל מהותם של הדברים. וכך כתב: "הבה נכיר אחת ולתמיד בעובדה: המראה, הצורה, הצבע, המקצב והיחסים בטבע, מבטאים פעמים רבות את הטראגי...עלינו להשתחרר מהקבעון שלנו לגבי המראה החיצוני, כיוון שרק אז נוכל להתעלות מעל לטראגי ולהתבונן במנוחה במהותם של הדברים".   

מקורות וקישורים
אתר cargocollective
אתר Artchive

אתר אוניברסיטת פלורידה

אתר הגלריה של אולגה

אתר paintings.name

אתר emptyeasel

אתר cargocollective

אתר אוניברסיטת דרום קליפורניה

אתר wikipaintings

אתר theartstory

כתב: נעם טופלברג

עץ אפור, מתוך אתר ויקיפדיה
עץ אפור, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום