על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ונוס מאורבינו, אדוארד מאנה Venus of Urbino, Manet
1857 צרפת
 119X165 ס"מ, שמן על בד 

פעמים רבות השתמש אדוארד מאנה בנושאים או בהשראה של ציורים קלאסיים או רנסנסיים ושינה את אופיים כך שיהפכו מודרניים. כך הוא עשה ב"ארוחת בוקר על הדשא", ב"רקדנית הספרדייה", ב"אולימפיה", ב"בר בפולי ברג'ה" וביצירות נוספות. ביצירה זו העתיק מאנה את יצירתו הנודעת של טיציאן וצ'ליו (Tiziano Vecellio), צייר בן המאה ה- 16.

הדוכס של אורבינו גואידובאלו דלה רוברה ( (della Rovereהזמין את היצירה המקורית של טיציאן, כנראה לרגל חתונתו, וגם היא צוירה בעקבות יצירה אחרת של הצייר ג'ורג'ונה דה קסטלפרנקו
(
Giorgione da Castelfranco), "ונוס הישנה", שאותה סיים טיציאן הצעיר לאחר מותו שלג'ורג'ונה. הציור מציג אלגוריה של נישואין ונועד לשמש מודל לחיקוי ולמידה עבור גיוליה ורנו (Giulia Varano), אשתו הצעירה של הדוכס. הארוטיקה הברורה של היצירה והאזכור לדמותה של ונוס, אלת האהבה, נועדו להזכיר לכלה הצעירה מהן חובותיה לבעלה במסגרת הנישואין.

נושא דמותה של ונוס, אלת האהבה והיופי, שוכבת עירומה על מיטה, הוא נושא החוזר שוב ושוב בתולדות האמנות כסמל ליופי נשי, שמימי ואידיאלי. דמותה של ונוס ביצירתו של טיציאן נחשבת למינית וארצית יותר מהמקובל, ופורשה כאלגוריה לאהבה גופנית, בגלל שהיא מביטה אל הצופה. מאנה העתיק את היצירה במדויק ועם זאת שינה לגמרי את התחושה והאווירה שלה באמצעות הטכניקה המהירה וחוסר הדיוק בפרטים.

מרכז הקומפוזיציה שוכבת הדמות הנשית על גבי מיטה סתורה. היא מביטה אל הצופה ואוחזת בידה הימנית זר פרחים. למרגלותיה, על המיטה, מקופל כלב קטן. צד ימין של הקומפוזיציה סגור על ידי קיר אחורי, המפריד בין החלל הקדמי והאחורי של היצירה. מצד שמאל הקומפוזיציה נפתחת אל מישור אחורי ואנו צופים אל חדר נוסף שבו מתרחשת סצנה יומיומית של אישה העומדת ליד ילדה – שתי משרתות של הדמות הנשית המרכזית. הילדה כורעת ומחטטת בארגז הנראה כארגז נדוניה מקובל. משמאל להן חלון שעליו עציץ, ודרכו רואים את הנוף בחוץ.

זוהי קומפוזיציה סגורה, בעלת פרספקטיבה קווית ובנויה לתלפיות. כאשר מתייחסים ליצירה של טיציאן, היא מזמינה את הצופה להשתהות על פרטים רבים נוספים מעבר לדמות הנשית המרכזית – הכלב, המשרתות, הנוף בחלון והפרטים בקיפולי הסדינים. היצירה משדרת בו זמנית מיניות ארצית ויופי שמימי, ניגוד בין הדמות השוכבת במישור הקדמי ובין הדמויות הארציות, היומיומיות שמאחור, ואפילו ניגוד בדמותה של ונוס עצמה, הנראית בו-זמנית תמימה ומפתה, אלוהית וארצית. מאנה ביטל את כל הדקויות הללו ואת מערכת הניגודים העדינה שיצר טיציאן, בכך שהוא טשטש את הפרטים ואינו נותן לצופה הזדמנות להתמקד בהם. במקום זה הוא הדגיש את המיניות של הדמות המרכזית ואת ההיבט הגופני שלה. הטשטוש של היצירה מקשה על זיהוי פרטים מסוימים כמו הפרחים שבידה, הכלב שלמרגלותיה או העציץ בחלון. בכך עשה מאנה "מודרניזציה" ליצירה, והקדים את ציור ה"אולימפיה" שלו, שהביא תהליך זה לשיא.

מקורות וקישורים
אתר גלריה אופיצי
אתר אוניברסיטת oneonta

אתר suite101

אתר finearttouch

אתר answers.yahoo

אתר mydailyartdisplay

אתר גוגל ארט

אתר jssgallery

אתר arthistoryguide

כתב: נעם טופלברג

מאנה, ונוס מאורבינו, מתוך אתר mystudios
מאנה, ונוס מאורבינו, מתוך אתר mystudios
טיציאן, ונוס מאורבינו, 1538, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
טיציאן, ונוס מאורבינו, 1538, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
ג'ורג'ונה, ונוס הישנה, 1501, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
ג'ורג'ונה, ונוס הישנה, 1501, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום