על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ציור קיר, ג'קסון פולוק Mural, Jackson Pollock
1943 ניו-יורק
 605X 247 ס"מ, שמן על בד  

יצירה זו נחשבת על ידי רבים לאחת החשובות ביותר באמנות האמריקאית. ג'קסון פולוק תאר יצירה זו כך: "זוהי מנוסת בהלה...של כל בעלי החיים במערב ארה"ב, פרות, סוסים, אנטילופות ובאפולו. כולם דוהרים לאורך המשטח". יכול להיות שתיאור זה נובע מזיכרונות הילדות של פולוק במערב ארה"ב.

היצירה הוזמנה על ידי אספנית האמנות פגי גוגנהיים (Peggy Guggenheim) בשנת 1943, עבור קיר הכניסה לביתה החדש בניו-יורק. גוגנהיים נתנה לפולוק חופש אמנותי בבחירת הנושא אך ממדי היצירה הוכתבו לו מראש על ידי ממדי הקיר לו היא יועדה. האמן מרסל דושאן (Marcel Duchamp), ידידה של גוגנהיים ויועץ שלה לענייני אמנות, המליץ שהציור לא יעשה ישירות על הקיר אלא על בד על מנת שתוכל להעבירו למקום אחר אם תרצה בכך. עם תחילת העבודה כתב פולוק: "...אין לי הנחיות מה או איך לצייר. אני עומד לצייר בשמן על בד. מארגנים לי תערוכה בשישה עשר בנובמבר ואני רוצה לסיים את הציור עד אז. הייתי צריך לשבור את המחיצה בין החדר הקדמי למרכזי על מנת להעמיד את הדבר המחורבן. כעת הבד מתוח. הוא נראה גדול מאד, אבל מלהיב"

חשיבותה של יצירה זו היא בהיותה פריצת דרך בדרכו של פולוק לקראת ציורי הטפטופים ששינו את פני האמנות האמריקאית. אמנם ביצירה זו עדיין נראים דימויים שונים וניתן לזהות בה בעלי חיים ודמויות, אך המראה הכללי הוא של הפשטה וחופש תנועה והבעה מהמגבלות שהציור הפיגורטיבי מציב. בעבודה על יצירה זו צייר פולוק עדיין באופן מסורתי, עם מכחולים על גבי הבד, אך נתן דרור לתנועת היד ויצר מערך All-Over (על-פני כל המשטח) חופשי שאינו כופה על הצופה סדר קריאה מסוים ואינו מעניק חשיבות יתר לאף חלק בציור. מאפיינים אלו יהפכו מאוחר יותר לסימן ההיכר של יצירותיו ולשפה האמנותית החדשה שפיתח.  

בנושא זה כתב פולוק: "אני מאמין שציור כן הוא צורה נכחדת, והנטייה המודרנית היא לציורי קיר. אני מאמין שהזמן עדיין לא בשל למעבר מלא מהכן אל הקיר. היצירות עליהן אני חושב יצרו מצב ביניים וניסיון להציג את הכיוון אל העתיד"

ביצירה זו ניתן לזהות השפעות שונות על פולוק: המקצבים האנרגטיים של תומס הארט בנטון (Thomas Hart Benton), שהיה מורו הראשון של פולוק, הצבעוניות המתערבלת של אלברט פינקהאם ריידר (Albert Pinkham Ryder) ואפילו הקווים השחורים של אמן הבארוק הספרדי אל גרקו (El Greco). השפעה נוספת הייתה של ציירי הקיר המקסיקנים, איתם עבד פולוק בפרויקט הממשלתי של "מפעלי האמנות הפדרליים" במהלך המשבר הכלכלי בשנות השלושים. השפעה מרכזית על פולוק הייתה  לפיקסו (Picasso), בעיקר בצורות הנעות על גבול המופשט. כמו כן השפעה של האוטומטיזם הסוריאליסטי ולבסוף, ניתן לראות בדימויים שיצר השפעה של טיפולי הפסיכואנליזה היונגיאנית שעבר בתקופה זו.

מיד עם הצגתה הוכרה היצירה כאבן דרך באמנות האמריקאית. מבקר האמנות קלמנט גרינגברג (Clement Greenberg) אמר לאחר שראה אותה בביתה של גוגנהיים: "העפתי בה מבט אחד וחשבתי 'זוהי אמנות גדולה', וידעתי שג'קסון הוא הצייר הגדול ביותר שהמדינה הזו יצרה".


מקורות וקישורים
אתר המוזיאון לאמנות של אוניברסיטת איווה
אתר מכון סמית'סוניון
אתר desmoinesartcenter
אתר Wikipaintings
אתר עיתון הלוס-אנג'לס טיימס
אתר רשת ה-BBC
אתר laist
אתר רשת CBC
אתר אנציקלופדיה בריטניקה

כתב: נעם טופלברג

ציור קיר, מתוך אתר dellanira
ציור קיר, מתוך אתר dellanira
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום