על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


חוזה הנישואין, ויליאם הוגארת' The Marriage Settlement, William Hogarth
1743 הגלריה הלאומית, לונדון

שמן על בד, 91X70ס"מ

יצירה זו היא הסצנה הראשונה מתוך סדרה של שש יצירות המגוללות את סיפורו של ארל סקואנדר
(Earl Squander), המארגן את חתונת בנו עם בתו של סוחר עשיר אך עממי. תחילתו של הסיפור בחתימת הסכם הנישואין, אך הוא מסתיים ברצח הבן והתאבדות הבת. היצירה מתארת בציניות התקשרות נישואין בין משפחת אצולה ומשפחה שאינה ממעמד האצולה, כשכסף הוא הגורם המרכזי לנישואין אלו.

הסצנה הראשונה מציגה את המשא ומתן בין ארל המזדקן יושב על כורסה מימין, אוחז בידו את עץ המשפחה (שמראה קשר משפחתי לוויליאם מנורמנדי) וקביים (להם הוא נזקק עקב מחלת השיגדון) ובין הסוחר, חבר מועצת העיר, היושב במרכז. מהחלון מאחור נשקף הבית החדש שאותו בונה סקואנדר האציל. הסצנה מציגה את מעמד חתימת הסכם הנישואין כאינטרס פוליטי-כלכלי של השניים: הסוחר שואף למעמד חברתי גבוה יותר והאציל זקוק לכסף. תיאור הבית החדש מחוץ לחלון מבהיר כי האציל נקלע למצוקה כלכלית ועל כן הוא מוכן להשיא את בנו למשפחה ממעמד נמוך יותר אך עשירה.

ביצירה מתואר גם הזוג המיועד, ישוב על ספה בצד שמאל. הבן ויסקאונט סקואנדר (Viscount Squander) נראה כלא מתעניין בהליכים, והבת נראית במצוקה. הבן לבוש במיטב בגדי האופנה, לאחר ששב מביקור בפריז, והנקודה השחורה על צווארו מעידה על כך שהוא סובל ממחלת הסיפיליס. בת הסוחר נראית עצובה, ועורך הדין מדבר בחלקלקות על אוזנה. הכלבים שלרגלי הזוג כבולים זה לזה, ומסמלים את הקשר שנכפה על בני הזוג עקב המצוקה הכלכלית של אבי החתן ושאיפות הכבוד של אבי הכלה.

הדגש על הכסף המועבר מיד ליד מחזק מסר זה. האדריכל של סקואנדר מתואר צופה אל הבית ומחזיק את התכניות בידו, כאילו מחכה להמשך העבודה בעקבות תזרים המזומנים החדש. החתן הצעיר אינו מראה כל עניין בכלה אלא בבבואתו במראה, וגם הכלה נראית משועממת ומנותקת. עורך הדין שליד הכלה נראה מעוניין בה הרבה יותר, והוא גם ימלא תפקיד חשוב בהמשך הסדרה. הציורים על הקיר מציגים את האציל בתנוחות הרואיות מגוחכות. היצירה והסדרה כולה מבקרים את מוסד השידוכין המקובל למטרות רווח. הציורים מציגים את הטיפשות של מעמד האצולה מול מעמד הסוחרים המתיימר. בתחריטים שנעשו על-פי הציורים חרט הוגארט את פני הדמויות, אך את הרקעים חרטו שלושה אמנים צרפתים שהתמחו בכך. הקומפוזיציה הסגורה עמוסה בפרטים מדויקים, המעידים על מעמדן של כל הדמויות ועל אופיין. הוגראת בחר בקפידה כל פרט, וכל תנוחה מעידה על הרעיון המרכזי. כך למשל האציל מצביע על עצמו בחשיבות המעידה על גאוותו המנופחת, בעוד הסוחר רוכן קדימה ומביט בו בשקיקה.  

מקורות וקישורים
אתר הגלריה הלאומית בלונדון
אתר  maximiliangenealogy
אתר artoftheprint
אתר אוניברסיטת קנט, אוהיו
אתר הגלריה של אולגה
אתר william-hogarth
אתר chez-alice
אתר מוזיאון טייט

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום