על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


היריד הבינלאומי בניו יורק - ``עולם המחר`` World of Tomorrow
1939 ניו-יורק
"עולם המחר", היריד הבינלאומי בניו יורק שהתקיים בשנת 1939, הציע להסתכל קדימה אל עתיד טוב יותר, וזאת כשעדיין מהדהדים בתודעת הציבור ימי השפל הכלכלי שפקד את ארצות הברית בשנות השלושים.

גרובר ווילם, (Grover Whalem) שהיה נשיא היריד, אמר: "אנו ניצור יריד שקל לראות אותו, קל להבינו, קל לחבבו וקל להגיע אליו".

חשיבות היריד מתבטאת בשני עניינים: חשיבות התאגידים היצרניים של ארצות הברית, וחשיבותם של המעצבים התעשייתיים בייצור סגנון חדשני ליריד עצמו.

באותה תקופה שאפו האמריקאים לחשוף את תרבותם לציבור הבינלאומי באמצעות מוצרים טכנולוגיים ועיצוביים. בתערוכה השתתפו תאגידי ענק אמריקניים כגון - AT and T (חברת תקשורת), "איסטמן" (Eastman), "קודאק" (Kodak), "פורד" (Ford), "ג'נרל אלקטריק" ("General Electric"), "ג'נרל מוטורס" (General Motors) ו"אר.סי.איי" (RCA).

לכל אחד מתאגידי הענק היה אולם תצוגה גדול ובו הציגו את "נפלאות המחקר והטכנולוגיה המודרניים", והשתמשו במכונה כסמל מבטיח לעתיד. "ג'נרל מוטורס" הציגה בתוך מבנה בצורת מגדל מכוניות מרהיבות שהזכירו את ההדר והזוהר של הוליווד וגם את "פוטורמה" של המעצב בל גדס, שהפך ללהיט מספר אחת של היריד.

המעצב ,הנרי דרייפוס הציג את "דמוקרסיטי" (Democracity) - הצעה אוטופיסטית לסגנון חיים עתידי שכללה רובוטים, נסיעה בחלל, טלוויזיות ומערכת אוטוסטרדות.

סימני ההיכר המובהקים ביותר של היריד היו צורות ה"פריספר" (Perisphere) וה "טיירון" (Tyron). סמלים אלו שיקפו את החזון האוטופיסטי, את האופטימיות ואת אמונתם של מתכנני היריד בעתיד. לא היה בידם לדמיין שבאותה שנה תפרוץ היה מלחמת העולם השנייה שתשנה את פני ההיסטוריה.

מקורות

Fiell, Charlotte and Peter (2000), Industrial Design A-Z, Taschen, Italy, p. 389.
NDM | Collections
History of the Fair: The Design and Marketing of the Future
New York 1939-1940


כתב : פיטר מלץ
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום