על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


המניפסט הצהוב של וסרלי The Yellow Manifest, Vasarely
1955 פריז
במהלך שנות החמישים פיתח ויקטור וסרלי את חזונו האישי הנובע מהרעיון שצריך להפוך את האובייקט האמנותי לדמוקרטי. הוא האמין שאין להשאיר את ההנאה מאמנות למביני דבר בלבד, ושעל ההמון גם כן ליהנות מן האמנות.

בשנת 1955 הוציא וסרלי לאור את "המניפסט הצהוב". מניפסט זה מהווה ציון דרך בהתפתחות האמנות הקינטית הוא עוסק בשימוש בתופעות אופטיות למטרות אמנותיות, ומגדיר את ערך התנועה האשלייתית בסוג חדש של אמנות גאומטרית מונומנטלית - האמנות האופטית (אופ-ארט). המניפסט ביטא בכתב תופעות אמנותיות שיצר וסרלי בציוריו והשפיע רבות על אמנים צעירים בתקופה זו.

במניפסט הצהוב כותב וסרלי: "האמנות של מחר תהיה אוצר לכולם או שלא תתקיים [...] עצוב לעזוב ערכים ישנים לטובת חדשים, אך מצבנו השתנה ,והאתיקה שלנו, ולכן גם האסתטיקה, צריכות להשתנות. המיתוס של היחיד חדל, הגיע הזמן לשכפול ולהתרחבות".

במניפסט הסביר וסרלי את רעיונותיו בדבר אמנות אופטית וקינטית. הוא האמין שיש ליצור אמנות חדשה של צורות וצבעים מכניסטיים הגזורים על פי סטנדרטים קבועים. מבקר האמנות הצרפתי פונטוס הולטון (Pontus Hulten) כתב שהאמנות הקינטית היא החדשנות האדירה ביותר מאז המצאת הפרספקטיבה המדעית.

באותה שנה שבה פרסם וסרלי את המניפסט הצהוב התקיימה בגלריה דניז רנה (Denise Rene) בפריז תערוכה של אמנות קינטית שהשתתפו בה בין השאר אמנים קינטיים כמו יעקוב אגם (Agam), ז'אן טינגלי (Jean Tinguely), חסוס רפאל סוטו (Soto).

מקורות
פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר,
ירושלים, עמ' 79.

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th century, Edition du Chene, Turin, p. 968.
Britannica multimedia 99 ,CD-ROM, Vasarely, Britannica , 1999.
Victor Vasarely Biography
Victor Vasarely works


כתב: פיטר מלץ
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום