הקדמה
מבוא
תפריט קישורים
כיתה י'
האדם כמכלול
קרדיולוגיה
המטולוגיה ומערכת הלימפה
פולמונולוגיה
מאמרים
מילות מפתח
סיכום
כיתה יא'
נפרולוגיה
נוירולוגיה
אנדוקרינולוגיה
מאמרים
מילות מפתח
סיכום
כיתה יב'
גניקולוגיה
גסטרואנטרולוגיה
אורטופדיה
מאמרים
מילות מפתח
סיכום


מערכות בריאות לימודי בריאות ורפואה בחינוך העל - יסודי
דף הבית  | על האתר  | צור קשר
חפש

   

מגמת מערכות בריאות   

רציונל המגמה
מבנה המגמה
ועדת ההיגוי
מטלות יישומיות במגמת מערכות רפואיות
התנסות קלינית
סיורים בבתי החולים
סיורי חובה לכיתה י' 
סיורים מומלצים לשילוב במהלך הלימודים
סיורי חובה לכיתה י"א
סיורי חובה לכיתה י"ב
סיורים מומלצים לשילוב במהלך הלימודים
מגמת סיעוד

 

  

           

רציונל המגמה

בבסיס התפיסה הרעיונית של המגמה עומדת ההכרה בחשיבותה של חשיפתם של בני הנוער לעולם הרפואה המתקדם ולמגוון מקצועות הבריאות. לימודי הבריאות והרפואה בתיכון גם ישפיעו על התנהגותם של בני הנוער כצרכני בריאות  וכחוקרים לעתיד.
שילובם במערך החינוך לרפואה ובריאות יהיה מקור השפעה על עתיד החברה והקהילה.
הלימודים וההתנסות הקלינית יגבירו בקרב הלומדים את המודעות לרפואה מונעת, להתנהגות בריאותית ולהצלת חיים, ויחזקו את הפן החברתי של  ערך ההתנדבות והתרומה לחברה.
במסגרת ההתנסות הקלינית התלמידים ישולבו במערך ההתנדבות של מד"א  כאנשי צוות באמבולנסים, בניידות טיפול נמרץ ובבנק הדם, ובמהלך ההתנסות הקלינית יידרשו ליישם את
הידע שרכשו.
מטרות:
*הבנת הקשר בין האדם, הטכנולוגיה והחברה באמצעות חשיפה לעולם הבריאות והרפואה.
* חשיפת התלמיד לשאלות ודילמות שפתרונן מבוסס על שילוב ידע מדעי ואמצעים מתקדמים, הנדרשים להתמודדות הרפואה עם בעיות טכנולוגיות, מדעיות, רפואיות ואתיות.

 

* הקנייה של השכלת בריאות על בסיס ידע מדעי עדכני.

מי צריך מגמת מערכות בריאות?

1. חינוך למקצועות הבריאות והרפואה - ההתנסות בעיסוק בתחום עזרה ראשונה
    והצלת חיים בגיל ההתבגרות היא משמעותית ומשפיעה על ההחלטה לבחור 
    בהמשך לימודי בריאות ורפואה.
    רופאים המחזיקים בעמדות מפתח התחילו כמתנדבים במד"א.
2. בני נוער מצילי חיים - ידוע על מקרים רבים שבהם בני נוער מתנדבי מד"א הצילו חיים בזכות הידע והניסיון שלהם.
3. עזרה למד"א - מגמת לימוד בתיכון תעודד הצטרפות מתנדבים רבים ואיכותיים.
4. עתודה רפואית - צה"ל משקיע רבות בפרסום העתודה הרפואית, ובכל זאת
    מתקשה לגייס בוגרים למסלול זה. בוגרי מגמת "מערכות רפואיות" יכולים להוות
    פוטנציאל לעתודה איכותית. קיימת חשיבות לתגבור כל מערך הרפואה בישראל.
5. בוגרים מודעים ובעלי השכלת בריאות יתרמו לקידום הבריאות של עצמם, של משפחתם
    ושל קהילתם.

מבנה המגמה:
מדעי הבריאות 5 יח"ל
* 5 יח"ל מקנות מקדם הטבה (בונוס) בתנאי הקבלה לאוניברסיטאות

מקצועות התמחות:
מערכות רפואיות / סיעוד         
5 יח"ל עבודת גמר/ 5 יח"ל

ועדת ההיגוי:
יו"ר ועדת ההיגוי: פרופ' יונתן הלוי, מנהל בית החולים שערי צדק.
מרכזת הוועדה: הגב' פנינה הירש, המפקחת על מגמות חינוך ומערכות בריאות.
חבר הוועדה: פרופ' שמואל שפירא, סמנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם.                    
חבר ועדה עד תשס"ז: פרופ' יוסי מקורי, מנהל פנימית ב', בית חולים מאיר כפר סבא, כיום דיקן הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת ת"א.

חבר ועדת מקצוע בתשס"ח: פרופ' שלמה ששון, יו"ר ועדת הוראה פרה-קלינית, בית הספר לרפואה, האוניברסיטה העברית, ירושלים.
חבר בכתיבת תכנית הלימודים: פרופ' לוינסקי, ביה"ח השרון, פ"ת.
חבר ועדת היגוי: מר  קובי מונוביץ', מנהל פרויקט פרחי רפואה.
חברת ועדת היגוי: הגב'  ציפי עמית, מדריכה ארצית במערכות בריאות, משרד החינוך.                            
חברת ועדת היגוי: הגב' טובה אגוז, מורה לביולוגיה, תיכון רוטברג, רמת השרון.
חבר ועדת היגוי: נציג  רע"נ אוה"ד, חיל רפואה.

מטלות יישומיות במגמת מערכות רפואיות

1.התנסות קלינית במד"א
2. סיורים בבתי החולים (שלושה סיורים בכל שנת לימוד)
3. פרויקט גמר בחקר "ניהול בעיה בריאותית של מטופל"

התנסות קלינית

ההתנסות הקלינית תתבצע בשיתוף עם מד"א.
מד"א מציע שלושה  קורסים לתלמידי המגמה:
א. קורס עזרה ראשונה בסיסי בהיקף של 60 שעות. מוצע כי התלמידים יעברו את הקורס ייערך בחופשת הקיץ בסיום כיתה ט'. הצלחה של תלמידים בקורס תהיה מבחן קבלה למגמה.
ב. קורס תער"ן (אירוע רב נפגעים), קורס לעבודה עם רופא, פרמדיק. קורס מובנה של שבוע ימים בתנאי פנימייה. קורס אינטנסיבי בהיקף של 60 שעות.
ג. קורס לעבודה על אמבולנסים וטיפול נמרץ בהיקף של 60 שעות. אפשר להעביר את הקורס בשבוע מרוכז או במהלך שנת הלימודים.
ד. קורס מאמן החייאה בהיקף של 20 שעות – לא חובה.
כמו כן, לכל בית ספר שבו תפעל מגמת "מערכות רפואיות" יתרום מד"א חומר לימוד לספריית בית הספר וחוברות לימוד לתלמידים.
בוגרי המגמה יהיו זכאים:
תלמיד שעבר בהצלחה את הקורסים של מד"א, בנוסף לתעודת בגרות מלאה, יקבל:
1. הסמכה  כמגיש עזרה ראשונה  
2. הסמכה לעבודה עם רופא בתער"ן
3. הסמכה לעבודה על אט"ן  (ניידת  טיפול נמרץ)
4. העדפה בקבלה לעתודה האקדמית במקצועות הבריאות (בהתאם לדברי נציג צה"ל בוועדה).

סיורים בבתי החולים (בצמוד לתכנית הלימודים ב"מדעי הבריאות" ו"מערכות רפואיות")

רציונל

הסיורים מהווים חלק בלתי נפרד מהתהליך הלימודי ומהדרישות שתלמיד המגמה צריך לעמוד בהן.
ימי הסיור משולבים בנושאי הלימוד הספציפיים, ומטרתם להעמיק את הידע וההבנה של התלמידים, תוך הדגשת הצדדים המעשיים של הנושא כפי שהם באים לידי ביטוי בבית החולים. הסיור ימחיש וידגים לתלמידים את ההיבטים היישומיים השונים הקיימים ברפואה בתחום הנלמד. מומלץ לתאם את הסיורים לסיום נושאי הלימוד.

מטרות

1. הכרת החלק היישומי של הפרק הנלמד – הבנת דרכי היישום של החומר התיאורטי הנלמד
    בכיתה בחיי המטופל והרופא  בבית החולים.   
2. הכרת הפתולוגיות בגוף האדם - בהקשר למערכת הנלמדת.
3. הכרת שיטות האבחון ודרכי הטיפול במצבים הפתולוגיים - חשיפה לטכנולוגיות
    רפואיות מתקדמות.
4. הכרת גורמים ותהליכים בגוף המטופל - הכרת גורמים המביאים להתפתחות
    המצב הפתולוגי, והבנת התהליכים המתרחשים בגוף המטופל במצב זה.
5. הכרת סיבוכי המחלה ומניעתם - הכרת הסיבוכים האפשריים ודרכי המניעה של
    המצב הפתולוגי.

סיורי חובה לכיתה י'  (חובה שלושה סיורים)

1.  סיור כללי להכרת בית החולים כולל סיור באחת המחלקות.
2.  צנתורים/ אקו לב/ אנגיוגרפיה
3. בנק דם/ מעבדות לבדיקת דם:  מעבדה בקטריולוגית, כימית, המטולוגית.

 

סיורים מומלצים לשילוב במהלך הלימודים:

 מכון תפקודי ריאה/ טיפול נמרץ נשימתי/ תא לחץ
          מעבדת שינה
          פגיה
          יחידת טראומה
          חדר ניתוח
          חדר מיון
          הדמיות : EEG, CT, MRI
          הרצאת פסיכיאטר של גיל הנעורים
          רפואה אלטרנטיבית 
 

סיורי חובה לכיתה י"א  (חובה שלושה סיורים)

1.מחלקת שיקום נוירולוגי (מומלץ בי"ח לווינשטיין)
2. מחלקת דיאליזה
3. מכון EEG

סיורים מומלצים לשילוב במהלך הלימודים:

- מכון לבדיקת עיניים וטיפולי לייזר
- מכון E.E.G

סיורי חובה לכיתה י"ב  (חובה שלושה סיורים)
1. צפייה בניתוח בשיטה הסגורה או בשיטה הפתוחה
2. צפייה בניתוח קיסרי
3. מעבדה להפריה חוץ גופנית
 

סיורים מומלצים לשילוב במהלך הלימודים:

1. מעבדה ציטוגנטית
2. מעבדה לאבחון טרום לידתי

3. פרויקט גמר בנושא חקר ב"ניהול בעיה בריאותית של מטופל"

מטרות:

  1. פתרון בעיות בריאות אותנטיות בקהילה/ביישוב תוך פיתוח מודעות ורגישות
      לצורכי הבריאות של הפרט והקהילה. 
  2. הכרת המענה הקהילתי המצוי:  דרכי מניעה וטיפול קיימים בקהילה/ביישוב
      (כולל מידע נגיש באמצעי תקשורת: תכניות בטלוויזיה, עיתונים ואינטרנט).   
  3. איתור נקודות תורפה בהתנהגות הבריאותית של הפרט כגורם לבעיה 
      הבריאותית ו/או נקודות תורפה במערכת הבריאות, כולל בעיות אתיות (קופ"ח,
      מד"א, בית חולים, העירייה, אמצעי  תקשורת: עיתונות, טלוויזיה וכדומה).
  4. מציאת דרכי התמודדות לשיפור  וייעול  המענה הבריאותי בקהילה/ביישוב
      (באמצעות קופ"ח, מד"א, בית חולים וגורמים נוספים כמו יד שרה ועוד).

תחילת ביצוע הפרויקט: במחצית השנייה של כיתה י"א, הגשת הפרויקט בכיתה י"ב.

תנאים לביצוע העבודה: קבוצה של 3-2 תלמידים, כאשר לכל אחד מחברי הקבוצה יהיה ביטוי אישי בעבודה.

לשם איתור מטופל : ניתן להיעזר במד"א, בתי חולים, מרכזים רפואיים או  במסגרות טיפוליות
בקהילה, כמו מרכזי שיקום, מועדוני נכים, מרכז יום לקשיש, מרכז להתפתחות הילד, קופ"ח.

דוגמה לטיפול בבעיה בריאותית: השמנה יתר.
ניהול בריאות בהווה ניהול בריאות – משאבים מצויים ביישוב ניהול בריאות – משאבים רצויים  הקיימים בארץ ו/או בעולם
דיאטה עצמית - לא מאוזנת
(יש לפרט בהתאם למורכבות הבעיה הבריאותית).  
* הפניה לרופא אנדוקרינולוג
* דיאטנית
* פעילות גופנית

(יש לפרט כל המלצה בהתאם למקורות המידע שהתלמיד אסף)

* ניתוחים
* טיפול תרופתי  - לא בסל הבריאות
* קבוצות תמיכה
* רפואה משלימה
(יש לפרט כל המלצה בהתאם למקורות המידע שהתלמיד אסף.
יש לפרט שיקולים כלכליים ואישיים).

מגמת סיעוד

מטרות

* חשיפה למקצועות הסיעוד  ולהמשך לימודים אקדמיים במקצוע הסיעוד.
* התנסות קלינית בבית חולים/ מרכזים רפואיים.
הלימודים במגמת סיעוד כוללים בנוסף למקצועות החובה (בחוקת הזכאות לתעודת בגרות):
בחירה א': מדעים – ביולוגיה, כימיה  / מדעי טכנולוגיה (5-3 יח"ל).
בחירה ב': מדעי הבריאות (5-3 יח"ל).
בחירה ג': תורת הסיעוד, כולל התנסות קלינית בבתי חולים (5 יח"ל).

בסיום כתה י"ב יהיו הבוגרים, העומדים בהצלחה בכל הדרישות, זכאים:
בנוסף לתעודת בגרות מלאה, התלמיד יהיה זכאי לתעודת "סייעת לאחות" באישור משרד הבריאות. בסיום הלימודים התעודה  תאפשר לבוגר/ת להשתלב במעגל התעסוקה בבתי חולים, בתי אבות ומרכזים טיפוליים נוספים.


 %

גרסה להדפסה גרסה להדפסה                                                          

כל הזכויות שמורות במשרד החינוך למינהל למדע ולטכנולוגיה בשיתוף מרכז פדגוגי טכנולוגי (מפ"ט) עמל
האתר תוכנת ע"י GoNet Software Solutions
ראו תנאי שימוש